Media in Battle Dress – Medien im Kampfanzug

Master Thesis: Media in Battle Dress – Analyzing Presentaion Formats of War Content in Movies and Computer Games

Abstraktum

Die folgende Master Thesis zeigt die Ergebnisse einer Analyse militärischer Inhalte in Spielfilmen und Computerspielen, zwei wesentlichen Bereichen des Gebietes Militainment. Sie beschreibt wie gestalterische Elemente angewendet werden und wie diese zu einer Identifizierung von kritischen und unkritischen Medienformaten beitragen können. Gestalterische Elemente meinen in diesem Zusammenhang die narrativen, visuellen und auditiven Gestaltungsmerkmale von Filmen und Computerspielen.

Charakterisierungen der militärischen Inhalte, insbesondere in Kriegsfilmen und Kriegsspielen wird dabei mit Hilfe qualitativer, sowie quantitativer Methoden untersucht. Diese ganzheitliche Methodik, die auf Korte (2004) / Hickethier (2007) für Filme und Bevc (in Thimm 2010) / Konzack (2009) für Computerspiele basiert, bietet verschiedene Ansatzpunkte und offeriert umfassende Ergebnisse. 30 Filme und Spiele wurden in einem ersten Schritt evaluiert. Auf diese Erfassung allgemeiner Daten folgte eine Detailanalyse. Vier Filme und zwei Spiele wurden ausgewertet, um prägnante Merkmale herauszustellen.

Abstract

Militainment is a symbiosis of entertainment and military content. The following master thesis represents the analyze of military content in moving picture and computer games, two essential parts in the field of militainment. The work shows how design elements are applied and how there are used. Characterizations of military content, especially war movies and war games are focused. The thesis applies a holistic methodology based on Korte (2004)/ Hickethier (2007) for movies and Bevc (in Thimm 2010)/ Konzack (2009) for computer games and provides several results. Movies and games were evaluated in a first step. Four movies and two games were evaluated in a detailed analysis to show pregnant attributes.

A review shows the long lasting liaison between military and entertainment and the possible win-win-situations. Economical aspects as well as strategical comprehension   emerge. Mutual interests led to several medial collaborations and the establishment of productive businesses. Movies and computer games distribution is an influential business with a high production rate in western countries, especially the USA. With the long lasting liaison programs and their influence comes the possibility of uncritical and critical distinctions.

>>> Download Complete Thesis ENG: media_in_battledress_nilsthies

<<< Austellung zum Thema in Darmstadt / Exhibition with related topic in Dramstadt (GE)